Verstandelijk gehandicapte

Knutselitem nieuwsbrief nummer: 103
Voor deze knutselpagina geldt © Copyright knutselidee.nl

Mijn doelgroep is verstandelijk gehandicapte kinderen.
De kinderen waar ik mee werk zijn allemaal erg laag niveau, motorisch niet zo goed ontwikkeld als 'normale' kinderen maar ook zij vinden het erg leuk om te knutselen.
Ik denk dat er veel mensen als mij zijn die graag ideetjes voor deze doelgroep op het internet willen zien. De concrete vraag is dus of iemand hier iets mee kan? Wat de kinderen in mijn groep heel goed kunnen is ruiken, proeven, horen, kijken en voelen. Als iemand hier wat ideeen voor heeft zou je me (en anderen) erg blij maken!!
Bij voorbaat dank!
vriendelijke groet,
Janike


Wie met verstandelijkgehandicapten werkt zal hier vast iets aan hebben: (vergeet niet dat ook 'normale' kinderen dit een super leuk werkje vinden)
Wat te denken van scheerschuim, je spuit een flinke dot op de tafel en de kinderen mogen hieraan voelen, ruiken en er lekker mee smeren. Maak er leuk (digitale) foto's van en je hebt voor de ouders een leuk knutselwerk.
In plaats van scheerschuim kun je ook slagroom gebruiken dan kan het voor jongere kinderen geen kwaad als ze er van proeven. Je hebt tegenwoordig ook chocolade slagroom dus zelfs 2 kleuren! (wit en bruin)
Klei of brooddeeg is altijd succes. Brooddeeg is wat zachter dus gemakkelijker te verwerken.
Verven met handen en of voeten maakt niet uit wat het wordt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes
Natascha

Ik heb ooit in ťťn of ander boekje een hťťl leuk ideetje gezien waar ik meteen aan moest denken toen ik deze oproep zag, nl. de 'knuffelkoffer'.
Deze maak je zo:
Zoek een oude niet al te kleine reiskoffer. Kleef, hang, zet samen met de kinderen in deze koffer allerlei stofjes, kruidenzakjes, dingetjes die prikken, dingetjes die kleven, harde dingen, zachte dingen, kortom zoveel mogelijk verschillende geluiden, kleuren, geuren, stoffen en voorwerpen die ze zelf kunnen kiezen.
Maak daarna een poppetje dat in deze koffer zal 'wonen'.
De koffer kan het sierstuk worden van de klas en je kan eventueel elke week een/enkele verhaaltje(s) verzinnen van wat het poppetje allemaal meemaakt in zijn knuffelkoffer of nog 's een extra koffer-bewoner knutselen enz.
Veel succes ermee.
Els Hautekeete

Na een wandeling hebben mijn kinderen vaak van alles verzameld. Op een blaadje plakken we met dubbelzijdig plakband de 'vinderijtjes'. Het worden vaak mooie schilderijtjes. En het versieren kan gestuurd worden door zelf alvast de dubbelzijdige plakband op het papier te plakken.
Met vriendelijke groet,
Marleen Hoogendam

Met ruiken, proeven, horen, kijken en voelen kan je een heleboel spelletjes doen, maar ik begrijp dat u wil knutselen. Je kan natuurlijk kijken op internet naar knutsels die voor jongere kinderen zijn bedoeld. Ik vind het moeilijk te bepalen welke knutsels deze kinderen aan kunnen. Ik heb wel enkele ideetjes:
Het is leuk om maskers te maken. U kunt ze door de begeleiders laten uitknippen en ze door de kinderen laten beplakken met verschillende materialen zoals takjes, veren, watten, enz. deze voelen verschillend aan.
Ze kunnen een kleurplaat inkleuren, als u de achterkant met olie bestrijkt dan kunnen ze op het raam geplakt worden en worden ze een beetje doorzichtig, dat geeft een leuk effect.
En wat misschien minder met knutselen te maken heeft, maar wat wel leuk is is een minituintje. Je kan wat aarde in een bak doen, en dat wat zaaien en bolletjes planten. Ze kunnen dan zien, voelen en ruiken hoe ze groeien.
Misschien heeft u er iets aan, ik wens u succes!
Ellen

Leg een vel wit papier voor de kindjes neer. Laat ze hierop met dikke wasco stiften (makkelijk hanteerbaar)iets tekenen. Maakt niet uit wat, zelfs strepen zijn goed. Daarna ga je er met ecoline overheen. Je kunt ook steeds een andere kleur gebruiken. Het resultaat is verrassend, omdat de wasco erdoor heen komt. Van deze vellen kun je ook nog slingers maken door er vlaggetjes uit te knippen.
Groetjes Netty Reinders

Hierover heb ik ideeŽn genoeg, omdat ik zelf ook met die doelgroep werk. Ik zal wat algemene ideeŽn proberen te geven. Een ballon beplakken met papier-machť, laten drogen en dan verven met de handen. Veel kinderen vinden het fijn om op een bol te verven. Ook is het leuk om slagroom te kloppen (heb ik pas zelf gedaan, was groot succes!). Ze horen dan het geluid. Je legt een spiegel voor hen neer en gooit hier wat slagroom op. Ze kunnen het voelen en het is niet erg wanneer ze het in hun mond doen. Het is ongeveer hetzelfde als met scheerschuim, alleen niet giftig. Ook vind ik het altijd erg leuk om te koken en hen de ingrediŽnten te laten voelen en proeven (bv. zandkoekjes en dan meel en suiker). Je doet ze in de oven en het ruikt heerlijk. Je kunt er nog glazuur (poedersuiker met beetje water) overheen spuiten (bv. d.m.v. een injectiespuitje).
Ook is het leuk om allerlei verschillende stofjes en/of voorwerpen te laten zien en voelen. Je zoekt leuke liedjes erbij en kenmerkende dingen voor bij een bepaald thema. Bv. je thema is winter. Je zoekt ijsblokjes, een muts, sjaal en laarzen. Je zingt een liedje over sneeuw en laat hen voorzichtig voelen. Aan de voorwerpen kun je leuke geluidjes maken door er bv. losse belletjes aan te naaien. Veel succes met je werk en met de activiteiten!
Groeten, Adrianne

Wat vind je van dit werkje?


© Nieuwsbriefinfo van knutselidee.nl

 



spatje